Får gäster ta med alkohol till hemmarestaurang?

Hej. Jag håller på att starta en "hemma restaurang". Kortfattat så är det ett middags event där en sju rätters meny serveras till ett slutet sällskap på 4-8 personer. Jag har beslutat att inte ansöka om serveringstillstånd för alkohol, alltså jag kommer inte erbjuda eller servera gästerna alkohol. Men undrar om gästerna själv kan ta med egen alkohol till middags eventet? Tack i förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid alkoholrelaterade frågor blir alkohollagen tillämplig.

Att du håller på och startar en hemmarestaurang förstår jag som att du framöver vill hålla middagseventen regelbundet, det vill säga inte enbart vid ett enstaka tillfälle. I din hemmarestaurang kommer du vidare att servera rätter till gästerna, vilket innebär att hemmarestaurangen sannolikt kommer att betraktas som ett serveringsställe enligt alkohollagens mening. Detta gäller även om det rör sig om ett slutet sällskap.

För serveringsställen gäller ett så kallat intagsförbud, vilket i många sammanhang brukar tas upp tillsammans med det närbesläktade förvaringsförbudet. Intagsförbudet innebär att man på serveringsstället inte får förtära annan alkohol än sådan som har serverats i enlighet med ett serveringstillstånd. Inte heller får man förtära alkohol på serveringsställen där alkohol inte får serveras, det vill säga på serveringsställen som saknar serveringstillstånd. Förbudet gäller dock inte folköl. (8 kap. 24 § alkohollagen)

Dina gäster får alltså inte ta med egen alkohol till eventet såvida det inte rör sig om folköl. Eftersom hemmarestaurangen torde räknas som ett serveringsställe gäller detta oavsett om du har ett serveringstillstånd eller inte.

Om det däremot skulle röra sig om ett enstaka tillfälle, alltså om eventet inte anordnas regelbundet, får du servera alkohol och gästerna får ta med egen alkohol om eventet:

1. avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer,

2. sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna, och

3. äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker. (8 kap. 1 a § alkohollagen)

Samtliga tre krav måste vara uppfyllda för att det ska vara tillåtet.

Jag hoppas det svarar på din fråga! Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Roman SzuterRådgivare