FrågaFAMILJERÄTTGod man09/05/2018

Får föräldrar fritt förvalta och spendera barnens pengar?

Jag har fått papper där det står att jag ha fått utbetalning av överskott på mitt skattekonto och tydligen får jag det varje år. Kan mina familjehemsföräldrar använda dem pengarna som du vill eller är det mina pengar som jag får göra som jag vill med dem? jag är bara 15 år.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Då du är 15 år och omyndig får du inte själv bestämma över din egendom utan att förmyndaren har godkänt det. Den som är förmyndare för dig, vilket kan tänkas vara dina fosterföräldrar, men inte nödvändigtvis, är den som får förvalta över din ekonomi. Att dina fosterföräldrar, om de är förmyndare, tar emot utbetalningarna från ditt skattekonto är inte fel om de sedan förvaltar dessa utifrån vad som ska anses vara för ditt bästa.

Det är därmed skillnad mellan att förvalta (sätta undan) och spendera (göra av med) den underåriges tillgångar.

Föräldrarna får därmed inte göra vad som helst med dina tillgångar. De ska förvaltas på ett omsorgsfullt sätt och pengar ska placeras säkert och ge en skälig avkastning. Det innebär att de bör förvaltas försiktigt med betoning på trygghet. Tillgångarna får i en viss omfattning användas för boende, utbildning och till annat som är till nytta för dig. Vad som är till nytta beror inte bara på din ålder utan även på familjens villkor och annat.

När du sedan fyllt 16 år får du själv bestämma över de tillgångar som du har på ditt konto samt dina inkomster om du har några sådana. Dessa pengar får inte dina föräldrar använda utan att du godkänner det.

I fall dessa skatteutbetalningar gäller större belopp så bör du kontakta överförmyndarnämnden om vad som kan komma gälla i ditt fall. Det finns även skäl att fråga dina fosterprogrammet var dina pengar placerats och om de använts till något särskilt.

Sök på internet efter överförmyndarnämnden i din kommun. Det finns möjlighet att mejla din fråga, eller ringa dem. Du kan då specificera din fråga med att ange hur mycket pengar det handlar om, och om det finns skäl att tilldela dig en överförmyndare som förvaltar dina pengar.

Hoppas du fått ett svar på din fråga, och du är mer än välkommen att återkomma om du har en följdfråga i ditt ärende.

Jennie NilssonRådgivare