FrågaAVTALSRÄTTAvtal16/04/2019

Får en trafikskola kräva läkarintyg?

Hej, min dotter ska betala för 2 körlektioner som hon ej kunnat utföra då hon dagen innan anmält VAB. Körskolan kräver läkarintyg i efterskott med hänvisning till att hon själ anmält sig sjuk vid 2 tillfällen. Är detta ok??

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Det här är snarare en avtalsfråga än en lagfråga, men jag ska försöka ge mig på att ge dig ett så konkret svar som möjligt ändå.

Det är sannolikt tillåtet

Nu vet inte jag vilken trafikskola det gäller och hur deras avtalsvillkor ser ut, men det är inte ovanligt förekommande att trafikskolor kräver läkarintyg för att kunden inte ska debiteras för inbokade körlektioner som inte blir av.

Mitt första råd blir därför att konsultera trafikskolans hemsida för att se över vilka krav de ställer på avbokade körlektioner.

Sedan är jag inte riktigt säker på om detta gäller de två VAB-dagarna som nämns, eller om det gäller de två gångerna din dotter anmält sig själv sjuk, varför jag ger två separata svar.

Vad din dotter kan göra

I det första fallet vore det smidigast om hon hörde av sig till Försäkringskassan och begärde ut ett intyg på att de mottagit en anmälan för VAB dagarna det avser.

I det andra fallet finns det däremot förmodligen ingenting hon kan göra nu i efterhand, om det står att ett läkarintyg krävs för att en sjukanmälan ska godkännas.

Mitt råd

Som nämnt tidigare blir mitt råd att kolla på trafikskolans hemsida för att se vilka avtalsvillkor som gäller avseende sjukanmälningar.

Krävs det läkarintyg borde det räcka med att kontakta Försäkringskassan och begära ut ett intyg på att de mottagit en anmälan för VAB, om det avser dessa två sjukanmälningar. Avser fallet de två tidigare finns det däremot inte mycket hon kan göra åt det nu i efterhand.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och att det löser sig för din dotter på bästa sätt!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare