Får en sambo ta ut pengar från den andra sambons konto?

hejsan! min sambo och jag är mitt i en separation och jag har just sålt min bil som står på mig ,och jag köpte den för pengar som jag fick från min tidigare bil och sin tur tidigare innan vi var tillsammans,

nu sålde jag den för 25000.

eftersom min tjej har tillgång till mitt privat konto har hon gjort en olovlig överföring från det till hennes på 15000.

är det lagligt rätt att göra så?

hon sa aldrig nåt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

När ett par personer ingår ett äktenskap eller inleder en samborelation blir inte deras egendom per automatik samägd. Tvärtom är det normala att respektive sambos eller makes egendom fortsätter att vara dennes enskilda. En annan sak är att egendomsförhållandena kan förändras genom en bodelning under eller efter äktenskapet respektive samboförhållandet.

Alltså har din sambo inte någon rätt att ta ut pengar från ditt konto utan ditt samtycke. När hon gjorde detta begick hon därför brottet förskingring (10 kap. 1 § brottsbalken).

Hoppas du fick svar på din fråga.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare