Får en sambo som inte äger bostaden bo kvar trots att bostadsägaren ber denne flytta ut

Min sambo äger huset hon byggde det för 23 år sedan jag har bott hos henne i ca 5år vi är sambo med gemensamt hushåll o vi hjälps åt med det mesta Hon vill nu att jag flytta omedelbart o lämna nyckeln kan hon göra det? Jag har ingenstans att bo Vi har inga gemensamma barn vi är 76 respektive 85 år Jag anser att jag har rätt att bo kvar tills jag hittat en annan bostad Vad gäller? MVH Åke Svanberg

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du sambo nu har bett dig att flytta ut från den bostad denne äger. För att besvara din fråga tänker jag redogöra för om man kan be någon flytta ut från sin bostad.

Den som äger bostaden har rätt att förfoga över vem som nyttjar bostaden. Sambolagen som skyddar sambos rätt att bo i den gemensamma bostaden skyddar endast en gemensam bostad. En gemensam bostad är en bostad som är insförskaffad i syfte av att utgöra en gemensam bostad. Med anledning av att bostaden inte har förvärvats/byggts för detta ändamål kan den inte utgöra gemensam bostad. Således har din sambo rätt i egenskap av bostadsägare att be dig flytta ut.

Hoppas du fick svar på din fråga,

André BlomquistRådgivare