FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga09/02/2019

Får en omyndig person ingå avtal med sina förmyndare?

Får man ingå avtal med sina förmyndare (föräldrar) om man själv är omyndig (14 år)? Förmyndarna har dikterat villkoren i avtalet

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna jag förhåller mig till finns i föräldrabalken (FB).

En omyndig person får inte ingå avtal utan förmyndarnas samtycke

Som huvudregel får en omyndig person inte ingå avtal, FB 9 kap 1 §. Den omyndige kan dock göra det under förutsättning att:

- hen är tillräckligt mogen för att förstå avtalets innebörd och
- hen har förmyndarnas samtycke.

Förmyndarna kan inte samtycka till ett avtal mellan dem och den omyndige

När den omyndige ska gå ingå avtal med sina förmyndare är de motparter och har (troligtvis) motstående intressen. I och med intressekonflikten kan förmyndarna inte samtycka till ett sådant avtal utan att det kommer att ses som ogiltigt, FB 12 kap 8 §.

God man måste företräda den omyndige i frågan om avtalet

För att ett giltigt avtal ska kunna ingås mellan den omyndige och förmyndarna måste en god man tillförordnas. Den gode mannen ska företräda den omyndiges intresse och avgöra om hen bör ingå avtalet eller inte, FB 11 kap 2 §. Att förmyndarna har dikterat villkoren i avtalet behöver nödvändigtvis inte spela någon roll, men kan innebära att barnet blir missgynnat i avtalet. I sådana fall kommer den gode mannen troligtvis inte att samtycka till avtalet för den omyndiges räkning.

Ansökan om god man skickas till överförmyndaren i den kommun där den omyndige är folkbokförd. Jag hoppas att du har fått din fråga besvarad!

Vänliga hälsningar,

Amanda KinnanderRådgivare