Får en makes inkomster utmätas för den andra makens skulder?

Hej.

Min fråga.

Jag har skulder till banker 600,000. och kommer snart till kronofogden. Jag o min fru är pensionärer.

Läggs våra inkomster ihop eller räknas bara min inkomst.

Tacksamt för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Varje make råder över sin egendom och svarar för sina egna skulder (1 kap. 3 § äktenskapsbalken). Din frus inkomster får därför inte utmätas för dina skulder. Men dina inkomster (inklusive pension) får utmätas, dock bara det belopp som överstiger normalbeloppet som är det schablonbelopp som behövs för din försörjning, plus boendekostnad. Dessa belopp utgör tillsammans det s.k. förbehållsbeloppet som alltså inte får utmätas (7 kap. 4 § och 5 § utsökningsbalken). För makar är normalbeloppet 8 520 kr per månad 1 jan- 31 maj 2022. När man räknar ut ditt förbehållsbelopp behöver man dock ta hänsyn till din frus inkomster.

Exempel (Kronofogdemyndighetens allmänna råd och föreskrifter om förbehållsbelopp s. 4-5):

Normalbeloppet är 8 520 kr och er hyra ligger på 6 480 kr = 15 000 kr.
Din fru har en inkomst på 20 000 kr efter skatt.
Du har en inkomst på 12 000 kr efter skatt.

12 000 x 15 000
-------------------------- = 5 625 kr.
(12 000 + 20 000)

I det här fallet bestäms alltså det belopp som du har rätt att behålla (förbehållsbeloppet) till 5 625 kr, resten får utmätas, dvs. 6 375 kr i exemplet. Detta innebär det att desto mer din fru har i inkomst, desto mindre blir ditt förbehållsbelopp, vilket i sin tur innebär din fru då behöver bidra extra till era gemensamma och personliga behov på grund av att du är utsatt för utmätning (se 6 kap. 1 § äktenskapsbalken). Hennes inkomster får dock inte utmätas för dina skulder, som sagt.

Sätt gärna in era egna siffror som gäller för er i min exempelberäkning!

Med vänliga hälsningar,

Daniel BromanRådgivare