Får en kommunal teknisk förvaltning använda felaktiga grunder beslut och kan jag få den frågan prövad, samt i vilken instans?

Jag har fått avslag från en kommun om anslutning av en fastighet till kommunalt vatten i en punkt som jag sedan 25 år haft rätt att utnyttja. (Kommunen tog då initiativ till att överföra mig från en vattenförening till sitt egna nät med bibehållna villkor. Vattenföreningens stadgar tillät anslutning av nya fastigheter i tidigare anslutningspunkt.)

Det enda motiv som skulle kunna ge stöd för kommunens avslag är farhåga för lågt vattentryck hos senare tillkomna brukare på samma ledning, En uppfattning som också kan ifrågasättas i sak. Flera andra motiv som kommunen lagt till grund för sitt beslut är helt felaktiga i sak och saknar all verklighetsförankring.

Efter en första beslutsomgång där kommunen ej gett besvärshänvisning har samma beslut fattats på nytt. Jag är ointresserad av att pröva frågan om beslutet tillkommit i laga ordning, däremot är jag intresserad av att få prövat hur felaktiga grunder en kommun kan använda som beslutsunderlag. D v s kan en kommunal teknisk förvaltning använda helt felaktiga grunder för sina beslut, bara de följer den formella beslutsgången? Är det möjligt?

Hur kan jag få den frågan prövad och vart vänder jag mig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det kan inledningsvis konstateras (för tydlighetens skull), att det som efterfrågas i frågeställningen faktiskt avser huruvida beslutet tillkommit i laga ordning. Ett beslut som fattas på "felaktiga grunder" har nämligen inte tillkommit i laga ordning. Istället tolkar jag det som att du inte är intresserad av den materiella rätten (lagtextens innehåll), utan snarare den formella rätten (om beslut får fattas på felaktiga grunder = har beslut fattats i laga ordning?). Det ska även noteras, att det du efterfrågar utgör huruvida fastställelsetalan kan föras i detta skede.

Jag kommer sålunda nedan redogöra för hur beslut överklagas i detta fall, huruvida fastställelsetalan kan föras i förevarande fall, samt tillhandahålla en rekommendation.

Förvaltningsbesvär eller kommunalbesvär?

Olika beslut överklagas på olika sätt. En del beslut överklagas medelst förvaltningsbesvär och en del medelst kommunalbesvär. Överklagan enligt förvaltningslagen (FL) kallas förvaltningsbesvär och överklagan enligt kommunallagen (KL) kallas laglighetsprövning eller kommunalbesvär (fortsättningsvis använder jag begreppet "kommunalbesvär").

Beslut av andra förvaltningsmyndigheter än de kommunala nämnderna överklagas i regel genom förvaltningsbesvär. I sådana fall ska överklagan ges in till allmän förvaltningsdomstol (40 § FL). Men även vissa kommunala nämnders beslut överklagas genom förvaltningsbesvär. Detta följer av bestämmelsen i 13:3 KL. Av den framgår, att reglerna om kommunalbesvär (reglerna i KL) inte gäller om det i en annan lag eller författning finns föreskrifter om överklagande. Sådana regler finns i många fall. När det gäller dessa beslut av den kommunala nämnden, som alltså inte ska överklagas genom kommunalbesvär, gäller enligt 2 § FL alla regler i förvaltningslagen och därmed även reglerna om överklagan av beslut genom förvaltningsbesvär.

En kommunal nämnd å andra sidan är en förvaltningsmyndighet. Beslut av kommunala nämnder kan som utgångspunkt enligt 13:1-2 KL överklagas genom kommunalbesvär av en kommunmedlem. Av 13:3 KL följer dock (som nämnts ovan) att 13 kap. i KL och därmed reglerna om kommunalbesvär, inte gäller om det i en annan lag eller författning finns föreskrifter om överklagande.

Beslut av förvaltningsmyndigheter överklagas alltså till allmän förvaltningsdomstol. Kommunala nämnders beslut överklagas till förvaltningsrätten. Finns speciallagstiftning regleras det i sådan hur beslut överklagas. Beroende på vilken lagstiftning den kommunala tekniska förvaltningen grundat beslutet på, kan det alltså finnas specialreglering för överklagandet.

Förvaltningsrättens beslut överklagas till kammarrätten och kammarrättens beslut överklagas till Högsta förvaltningsdomstolen (33 § FPL).

Fastställelsetalan

Fastställelsetalan utgör (i korthet) talan i syfte att klarlägga ett rättsförhållande. Detta får bara föras om det råder osäkerhet huruvida ett visst rättsförhållande består och osäkerheten om detta är till skada för käranden. I detta fall kan det inte anföras vara osäkert huruvida en kommunal teknisk förvaltning får använda helt felaktiga grunder för sina beslut; det får de nämligen inte.

Slutsats

Med stor sannolikhet kan det fastställas, att du ska begära prövning av frågan vid förvaltningsrätt. I beslutet du tilldelats bör dock lagregleringen som beslutet grundats på finnas tillhanda. Återkom gärna med beslutet, alternativt regleringen, så kan jag undersöka till vilken instans överklagan ska ges in.

Du kan inte väcka en fastställelsetalan avseende huruvida en kommunal teknisk förvaltning får använda helt felaktiga grunder för sina beslut. Du bör istället överklaga beslutet till förvaltningsrätt (om så är fallet) och yrka att domstolen ska fastställa kommunens beslut som att ha tillkommit på fel grunder. Domstolen bör i sådana fall fastställa att beslutet inte tagits i laga ordning, eftersom det fattats på felaktiga grunder; förutsatt så är fallet.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma till mig på pontus.schenkel@lawline.se!

Pontus SchenkelRådgivare