FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/06/2024

Får en jägare färdas med kniv i bilen?

Får jag som jägare med licenser på automatvapen enhandsvapen revolver pistol och ofta färdas på vägar med mycken vilt många viltolyckor inneha en för enda målet inneha en kniv väl undanstoppad i bagage inte lätt åtkomlighet

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning tolkar jag det som att du undrar om du i egenskap av jägare får färdas med kniv i bilen då det kan uppkomma situationer som kräver att du har en kniv till förfogande. Jag kommer nedan redogöra för de regler som är relevanta för din frågeställning utifrån lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (knivlagen).

Som huvudregel är det förbjudet att förvara en kniv i ett fordon på allmän plats

Det är inte tillåtet att bära knivar som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa på allmän plats eller och i fordon som befinner sig på allmän plats (1 § knivlagen). Förbudet syftar till att minska förekomsten av knivvåld i samhället. Vägledande är således därför om innehavet i ditt fall är sådant att det kan tänkas öka risken för våldsanvändningen i samhället. Svaret på frågan torde i ditt fall bli nekande.

Det finns dock undantag för när det kan vara befogat att färdas med kniv i bilen

Undantagen gäller sådant innehav som kan framstå som naturligt och legitimt. Förbudet gäller inte:

  • om föremålet ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag såsom en batong som används av polis i tjänst eller
  • om innehavet med hänsyn till innehavarens behov, föremålets art och övriga omständigheter kan anses som befogat (1 § andra stycket knivlagen).

I ditt fall skulle du kunna omfattas av att det är befogat då detta undantag kan hänföras främst till situationer som omfattas av arbete eller friluftsliv. Att inneha knivar och liknande föremål anses befogat när det gäller jakt, fiske och liknande (prop. 1989/90:129 s. 21). En bedömning görs alltid utifrån ditt behov, föremålets art och övriga omständigheter.

Eftersom du vill ha med dig kniven under transport i din bil har det betydelse om resan kan ses som ett naturligt sätt att ta sig till din destination. Då det är befogat för dig som jägare att använda kniven för det ändamålet är det också befogat för dig att ha med dig kniven i din bil under resan. Numera finns en prejudicerande dom i ett avgörande från Högsta domstolen. I fallet ansågs motiverat att ha ett multiverktyg i handskfacket i händelse av haveri på bilen (”Multiverktyget” NJA 2023 s. 1052).

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare