Får en ideell förening köpa värdepapper?

Får en ideell förening eller en politisk organisation köpa värdepapper?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En ideell förening har ett ideellt ändamål eller bedriver ideell verksamhet, och får inte ha ett syfte att främja medlemmarnas ekonomiska intressen. Exempel på ett ideellt ändamål kan vara religiöst, välgörande eller politiskt.

För att en ideell förening ska kunna förvärva rättigheter och skyldigheter, som att ingå avtal och till exempel köpa värdepapper, krävs att det är en juridisk person. Enligt praxis föreligger detta om medlemmarna har beslutat om att bilda föreningen, firma och antagit stadgar till denna. Vidare krävs att föreningen har valt en styrelse som har minst tre medlemmar. Om en ideell förening uppfyller dessa krav föreligger en juridisk person och då finns en möjlighet att ingå avtal, som att köpa värdepapper vilket närmare regleras i föreningens stadgar.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du alltid välkommen att höra av dig igen.

Hälsningar,

Linnea BrundinRådgivare