Får en hyresvärd kasta ut en hyresgäst som inte betalar hyran i tid?

Hej. min vän håller på att bli utkastad... Ägaren vill kasta ut henne imorgon. Hon bor på en gård som hennes föräldrar hyrde men dem har flyttat till ett annat land. Föräldrarna betalade inte hyran den här månaden fast deras dotter bor där. Och ägaren kom den 23 maj och ryckte upp deras dörr och hade ett gräl med henne om att flytta ut. Idag den 24 maj sa han att hon måste vara ute ur huset klockan 12 imorgon den 25 maj. Deras kontrakt gäller till november är allt jag vet. Vad gäller uppsägning av hyreskontrakt när man inte betalat hyran? Kan ägaren bara kasta ut henne utan att säga upp kontraktet även fast hyran har uteblivit? Skriver åt henne för hon kommer inte från Sverige utan från X. Vore jätte snällt om ni kunde svara inom en dag om vad hon kan göra åt detta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga så undrar du om personen som äger gården (hyresvärden) har rätt att kasta ut din vän utan uppsägningstid när hyran inte betalts i tid.

Regler om hyra av bostadslägenheter finns i 12 kap. jordabalken (även kallad hyreslagen). Hus och gårdar räknas också som bostadslägenheter när de inte används för att bedriva jordbruk eller liknande, 12 kap. 1 § 2-3 stycket jordabalken.

Vad händer när en hyresgäst inte betalar hyran?

När en hyresgäst inte betalar hyran inom en vecka efter förfallodatumet blir hyreskontraktet förverkat. Detta innebär att hyresvärden har rätt att säga upp avtalet utan bindningstid, 12 kap. 42 §. När avtalet har förverkats spelar det alltså ingen roll att kontraket är skrivet till och med november. Eftersom det nu är den 24:e maj så antar jag att förfallodatumet har varit någon gång i slutet på april, vilket innebär att avtalet nu är förverkat.

Får hyresvärden "kasta ut" en hyresgäst som inte betalar hyran?

Att hyresavtalet har förverkats innebär inte att hyresvärden har rätt att faktiskt "kasta ut" hyresgästen från bostaden på en gång. Hyresvärden måste först skriftligen meddela hyresgästen om att avtalet är uppsagt, 12 kap. 44 § jordabalken. När hyresgästen tagit emot meddelandet har hon tre veckor på sig att betala hyran innan hon får skiljas från bostaden.

Detta föreslår jag att du gör:

* Visa upp det här svaret för din vän så att hon kan förklara för hyresvärden vad som gäller.
* Informera din vän om att hennes föräldrar bör betala in hyran så snart som möjligt.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga, om inte är du mer än välkommen att skicka inte en ny fråga till oss.

Med vänlig hälsning,

Zacharias GlavåRådgivare