FrågaFAMILJERÄTTGod man17/10/2016

Får en god man sälja fast egendom?

Min bror är god man till vår pappa som har Alzheimers. Vår pappa som är gift med en kvinna, men sommarstugan är pappa enskild ägare till. Vi undrar om min bror som god man till vår pappa kan köpa stugan eller ge den som gåva till sig själv, utan att ha något godkännande av hans maka? Vi frågar eftersom det var juridiskt korrekt för min bror att köpa pappas bil, som också var hans enskilda egendom, endast med ett godkännande av en annan god man, som överförmyndarnämnden tillfrågade.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om gode män finns i föräldrabalken (FB).

Enligt 14 kap. 12 § FB så får en god man inte ge bort den enskildes egendom om det inte rör sig om personliga presenter som inte står i missförhållande till den enskildes ekonomi. Detta innebär att din bror inte får ge bort sommarstugan till sig själv.

Jag antar att det är så att sommarstugan är fast egendom, då får din bror i egenskap av förmyndare endast sälja fastigheten med överförmyndarens samtycke enligt 14 kap. 11 § FB. Överförmyndaren ska endast lämna samtycke om försäljningen är lämplig med hänsyn till egendomens natur och er pappas behov och samlade tillgångar. Din pappas frus samtycke krävs dock inte för en försäljning av sommarstugan om den utgör din pappas enskilda egendom.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hanna RappmannRådgivare