FrågaFAMILJERÄTTGod man08/04/2018

Får en förvaltare lov att prata om sitt privatliv med sin huvudman?

Hej! Jag undrar hur mycket en förvaltare får blanda in sitt privatliv i sin roll. Jag har haft en (som nu sagt upp sig) som under vår tid inte bara skött min ekonomi utan även pratat om sig och sitt så till den milda grad att det handlat ca 80% av tiden om hens problem o resten om den hjälp jag behövt. Jag vet inte varför jag aldrig sagt stop förräns tills nyligen.kanske för att jag inte tänkte på att jag faktiskt är huvudman samt att jag har svårt att vända folk ryggen när dom har problem. Min fråga är rent generellt om en förvaltare får göra så i sitt förhållningssätt till sin huvudman?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Då din fråga gäller en tillförordnad förvaltare kikar vi närmare på föräldrabalken (FB).

Det finns ingen regel som besvarar din fråga

Lagen ger inga direkta eller generella riktlinjer för hur mycket en tillförordnad förvaltare får lov att dela med sig av sitt eget privatliv till sin huvudman.

Reglerna gällande förvaltare (11 kap. FB) nämner visserligen på flera ställen att förvaltaren ska vara lämplig för sitt uppdrag (bl.a. 11 kap. 12 § FB). Det betyder främst att han eller hon ska vara lämplig för att bistå dig vad gäller ekonomiska frågor (11 kap. 9 § FB).

Det betyder främst att en förvaltare inte är lämplig för uppdraget om han eller hon skulle missbruka eller på något annat sätt anses vara olämplig att ha hand om din ekonomi, men det står inte uttryckligen att han eller hon inte får lov att dela med sig av sitt privatliv.

Däremot kan det enligt min mening aldrig anses vara acceptabelt att en förvaltare får sin huvudman att känna sig obekväm, som han eller hon har fått dig att känna dig. Att förvaltaren blandar in för mycket av sitt privatliv i uppdraget skulle alltså kunna vara en grund för dig att begära att han eller hon byts ut (11 kap. 20 § första stycket FB).

Skulle det hända något liknande igen kan du ansöka om att din förvaltare ska bytas ut. Du ska då höra av dig till överförmyndaren (11 kap. 21 § första stycket FB).

Sammanfattning

Det finns ingen regel som säger att det inte är tillåtet för en förvaltare att prata om sitt privatliv med sin huvudman.

Däremot kan det vara en sådan sak som gör att han eller hon inte anses vara lämplig för uppdraget.

Skulle något liknande hända igen är du fri att ansöka om att du vill att förvaltaren byts ut. En sådan ansökan ska skickas till överförmyndaren.

Jag hoppas att du inte hamnar i en sådan situation igen och önskar dig en fortsatt fin helg!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare