Får en bostadsrättsförening vägra uthyrning?

Hej!

Jag ska hyra ut min lägenhet pågrund av att jag går i skolan. Jag har visat upp intyg att jag går i skolan och att jag börjar studierna igen i Agusti. Får styrelsen neka denna studie? Om jag går i skolan 100%?

För det lät på henne att dom skulle neka.

Eftersom jag har köpt lägenheten för 1-2 månader sen och skolan börjar i Agusti. Jag ska få tillträde till lägenheten den 29/7- 2017.

Har dom laglig rätt att neka mig?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt bostadsrättslagen kan en bostadsrättsförening neka andrahandsuthyrning, men om ägaren har ett giltigt skäl för uthyrningen, som t.ex. studier på annan ort, kan ett tillstånd ändå ges av hyresnämnden. Tillståndet ska ges så länge bostadsrättsföreningen inte kan visa en befogad anledning att neka uthyrningen, t.ex. att väldigt många av lägenheterna redan är uthyrda i andra hand.

Styrelsen får således neka uthyrning, men i sådana fall verkar det som att du kan få ett tillstånd via hyresnämnden istället.

Med vänlig hälsning,

Anton OleniusRådgivare