FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott27/03/2019

Får en bära runt på en fickkniv i självförsvarssyfte?

Tjena! Jag är en tjej och är 17 år, och jag har på sistone fått massa hot från olika folk och självklart så känner jag mig osäker. Min fråga är om man får ha en fickkniv till självförsvar. Jag känner mig säker i skolan men jag tänker mest på när jag går ute ensam, speciellt sent på kvällen. Jag har läst på lite om hur olagligt det är och i vilka fall man får ha det. Men det inlägget jag läste ifrån hade inte något att göra med självförsvar. Så jag fick inte svaret helt och hållet. Jag tänker mest att jag ska ha en liten kniv i väskan ifall någon kommer fram och försöker göra något, så att jag inte är helt försvarslös. Dom flesta skulle nog säga att jag ska gå till polisen, men jag vet inte vilka det är som har skickat hoten, det är iaf inga jag känner. Vilket gör mig ganska rädd för jag vet inte hur långt det kan faktiskt gå. Så jag vill ha något som får mig att känna mig lite säker tills vi hittar personerna. På förra inlägget som jag läste så stod det att det kan bero på vad man ska använda eller har använt till. Men vad händer om jag faktiskt använder kniven (i självförsvar). Om vi säger att någon kommer och slår mig och jag drar fram kniven, hugger/skär och sen springer iväg. Vad skulle hända då när polisen kommer?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det låter verkligen som att du sitter i en jobbig sits och jag hoppas att jag ska kunna vara till hjälp. För att kunna svara på din fråga kommer jag använda mig av lag om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (knivlagen) samt brottsbalken (BrB). Vill du bara ha ett kort svar finns det under sammanfattningen längst ner.

Det är olagligt att bära kniv

Först och främst vill jag säga att det är olagligt att bära kniv på allmän plats. Det är alltså olagligt att ha en fickkniv i väskan (knivlagen 1 § första stycket).

Undantag till regeln

Precis som du skriver så finns det givetvis undantag till denna regeln och de beror på hur personen har tänkt använda kniven eller vad en har använt den till (knivlagen 1 § andra stycket). Jag tror tyvärr inte att självförsvar faller under detta undantaget.

Som exempel på omständigheter där det skulle vara okej att bära kniv är om det behövs för ens arbete eller för att en använt den i någon friluftsaktivitet. Till exempel skulle normalt sett en snickare som bär kniv alltså inte omfattas av förbudet. Inte heller skulle någon som jagar eller fiskar omfattas av förbudet. Detta är situationer där en normalt sett behöver använda kniven och därför omfattas det inte av förbudet. I ditt fall finns det dessutom en möjlighet för dig att gå till polisen direkt och därför skulle det kunna anses vara ännu mer olämpligt att du bär kniv i självförsvarssyfte.

Att försvara sig själv

Om någon skulle attackera dig har du rätt att handla i nödvärn (BrB 24 kap. 1 §). Detta innebär att du har rätt att försvara dig tills dess att angreppet är över. Du får däremot inte använda mer våld än nödvändigt. Hur polisen skulle bedöma situationen beror på omständigheterna vid händelserna, vem som attackerar dig och därför är det svårt för mig att bedöma exakt vad polisen skulle anse i detta fallet. Däremot tror jag att, trots att du har rätt att försvara dig, så är du ändå inte ursäktad för att ha brutit mot knivlagen.

Sammanfattningsvis och råd

Att du bär fickkniv är ett brott mot knivlagen, trots att du har det i självförsvarssyfte. Därför skulle jag råda dig att inte bära kniven. Både för att det är ett brott och för att det finns en risk att du själv skadas genom att någon använder kniven mot dig istället. Jag förstår att det kan kännas hopplöst att gå till polisen när du inte vet vilka det är som hotar dig men jag tror ändå att det bästa du kan göra är att gå till polisen och fråga dem hur du ska göra.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och jag hoppas dessutom verkligen att din situation blir bättre. Återkom gärna om du undrar något mer. All lycka till!

Vänligen,

Mimmi JohanssonRådgivare