Får en avställd bil parkeras på allmän väg?

Hej, Jag bor i ett villaområde och har inte riktigt plats för en av mina bilar på min uppfart. Utanför mig på gatan är det gratisparkering och jag antar då att 24 timmars regeln gäller men min fråga är om det är tillåtet för mig att parkera min avställda bil ute på gatan eller måste den vara påställd för detta? Jag är medveten om att bilen inte får köras avställd men får jag parkera den ute på gatan?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln vad gäller avställda bilar är att de inte får köras. Ett undantag till huvudregeln är att bilen får köras till eller från närmaste besiktning. Dock är detta undantag förknippat med vissa villkor (se 10 § p.4 Lag om fordons registrering och användning):

1.bilen måste vara trafikförsäkrat2.den får inte ha några obetalda fordonsskatter, och 3.färden ska tas på den kortast lämpligaste vägen, till eller från besiktningsplatsen.

Precis som du var inne på regleras I 3:49 a Trafikförordningen, att allmän plats inom tätbebyggda områden där kommunen är huvudman avseende allmän väg får fordon parkeras högst 24 timmar i följd på vardagar.

Vad detta innebär för dig är att du inte kan parkera din bil på gatan om den är avställd för då har du inte möjlighet att flytta den efter att 24 – timmarsfristen har löpt ut. Dessutom faller inte förflyttningen av bilen inom undantagsfallen att få köra en avställd bil. Mitt svar på din fråga är därför att din bil behöver vara påställd för att få parkera på gatan utanför dig.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline

Vänlig hälsning,

David AlmRådgivare