FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/06/2022

Får en auktionsförättare buda på en auktion som de själva håller i?

Får en auktionsförrättare buda på auktioner som dom själv håller i? På en nätauktionssida förlorade jag en budgivning mot företaget som höll i auktionen. Tittade upp i bilregistret och såg att företaget blev ägare av bilen en vecka efter avslutad auktion.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag har förstått din fråga som att du vill veta om en auktionsförrättare får buda på en auktion som de själva håller i. Eftersom det handlar om kommissionärer är kommissionslagen aktuell. Ett företaget eller en person som säljer en vara för en annan person är en kommissionär, 1 § första stycket kommissionslagen. Vid en bilauktion är auktionsförrättare en kommissionär som på uppdrag av bilägaren säljer bilen för bilägaren.

Får auktionsförrättaren buda på en auktion som de själva håller i?

En auktionsförrättare får buda på en auktion de själva håller i, 19 § första stycket kommissionslagen. Om en kommissionär säljer en vara på en auktion ses det som att varan säljs i konkurrens med flera köpare. Säljer en kommissionär en vara i konkurrens med flera köpare får kommissionären inträda som köpare. I ditt fall innebär det att företaget själva får lägga bud på auktionen och köpa bilen.

Jag hoppas jag gav dig klarhet i din situation och om du fortfarande är fundersam kan du kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Haidar ChaerRådgivare