FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt21/06/2018

Får en advokat inleda ett romantiskt förhållande med en misstänkt?

Får försvarande advokat till den misstänkte inleda ett förhållande med den misstänkte? Och om försvarade advokat blir kär i sin klient och de kan bevisas får då denne fortsätta vara försvarare åt den misstänkte? Har målsägande rätt att neka till frågor om de finns bevis att misstänkt och försvarare har personliga känslor för varandra.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar om det är okej för en advokat att ha ett romantiskt förhållande med sin klient medan klienten är misstänkt för ett brott.

Om en advokat har ett förhållande med en misstänkt är det en intressekonflikt. Inom juridikens värld brukar detta kallas jäv. Advokater måste följa något som heter god advokatsed (8 kap. 4 § Rättegångsbalken). Enligt god advokatsed får inte en advokat anta ett uppdrag om det föreligger en intressekonflikt. Det räknas sedan upp exempel på olika intressekonflikter. Om en advokat inleder ett romantiskt förhållande med sin klient är det 3.2.1 5p. god advokatsed som blir tillämplig. Där framgår att det föreligger en intressekonflikt om det föreligger någon omständighet som utgör hinder för advokaten att fullt ut tillvarata klientens intressen avseende uppdraget.

Om en intressekonflikt uppkommer måste advokaten frånträda uppdraget.

Sammanfattning

Om advokaten har ett romantiskt förhållande med den misstänkte föreligger en intressekonflikt och måste frånträda uppdraget. Advokaten får alltså inte fortsätta företräda klienten i fallet.

Veronica BorgRådgivare