Får en 20-åring ha samlag med en 15-åring?

Får en 20årig man ligga med en 15årig tjej vid bådas samtycke eller finns det stor risk för mannen i det sammanhanget? För tex, pedofili.

Om båda är fulla hur ligger det till då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget juridiskt som hindrar samlag mellan en 15 åring och en 20-åring. 20-åringen gör sig således inte skyldig till något brott så länge samtycke föreligger. Däremot bör 20-åringen försäkra sig om att personen är 15 år eller äldre. Skulle personen vara 14 år blir brottet våldtäkt mot barn (6 kap. 4 § brottsbalken) aktuellt. Detta eftersom någon under 15 år inte kan lämna samtycke.

I det fallet båda är fulla bör båda särskilt försäkra sig om att samtycke föreligger och att den andra personen inte är för full. Det finns gräns för när en berusad person kan ge samtycke. Särskilt bör 20-åringen beakta 15-åringens berusning. 15-åringens ringa ålder i kombination med att denne egentligen inte får dricka alkohol medför att 20-åringen bör agera med stor försiktighet för att tillförsäkra att samtycke föreligger.

I övrigt finns inget juridiskt hinder.

Med vänliga hälsningar,

Jesper HorndahlRådgivare