Får elever använda varumärken för privatbruk?

Hej!

Jag jobbar som slöjdlärare och ska med mina elever framställa förkläden med motiv som kommer tryckas i vinyl.

Min fråga gäller lagar kring att använda kända varumärkens namn och logotyp: Får eleverna trycka kända varumärken på sina alster om det bara ska användas i privat syfte? Gäller det samma för alla varumärken oavsett ursprungsland?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom det i detta fall rör sig om endast privat bruk så omfattas det inte av ensamrätten till varumärken (1 kap. 10 § varumärkeslagen). Detsamma gäller om eleverna skulle kopiera kända konstverk eller liknande (1 kap. 12 § upphovsrättslagen). Detta gäller oavsett om det rör sig om svenska eller utländska varumärken. Det är alltså tillåtet att använda kända varumärken så länge man gör det för privat bruk.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare