Får efterlevande make ärva den gemensamma bostaden?

Hej, min make köpte sina föräldrars hus 1978, och bodde ensam ett par år, 1982 gifte vi oss och då ville hans föräldrar att vi skrev äktenskapsförord, så han var ensam ägare till huset. vi har gjort stora renorveringar gemensamt och har varit gifta i 37år. Nu undrar jag om jag får ärva huset om han dör före mej och om mina särkullbarn har någon rätt att ärva om jag dör före honom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga besvaras med hjälp av arvsreglerna i ärvdabalken (ÄB). Jag kommer även redogöra för reglerna kring bodelning, dessa hittar du i äktenskapsbalken (ÄktB).

Jag delar in din fråga i två delar. Först behandlar jag vad som händer med huset om din make skulle avlida före dig. Sedan kommer jag behandla hur rätten att ärva huset ser ut för särkullbarnen om du avlider före honom.

Har du rätt att ärva huset om din make avlider först?

Huvudregeln är att den efterlevande maken ärver allting efter den make som gått bort (3 kap 1 § ÄB). Denna huvudregel sätts ur spel om den avlidne maken har särkullbarn. Dessa har nämligen rätt att få ut hälften av sitt arv innan den efterlevande maken får sin del (3 kap 1 § ÄB). Denna rätt finns alltså inte för gemensamma barn, de ärver i stället genom så kallat efterarv (3 kap 2 § ÄB). Hälften av det arv som någon har rätt till kallas för laglott (7 kap 1 § ÄB). Så länge det inte finns några särkullbarn på din makes sida kommer du alltså att få behålla all egendom, inklusive huset, oavsett om du är ägare till huset eller inte.

Vilken rätt har dina särkullbarn att ärva huset om du avlider innan din make?

Utifrån de omständigheter som du berättar tolkar jag att din make är ägare till huset. I och för sig kan kan någon som inte är öppen ägare till ett hus ha så kallad dold samäganderätt. För att så ska vara fallet måste vissa villkor vara uppfyllda. Egendomen ska ha förvärvats för gemensamt bruk, maken som inte står som ägare ska ha lämnat ett ekonomiskt bidrag vid förvärvet, och det ska mellan makarna ha funnits en gemensam partsavsikt att egendomen skulle ägas gemensamt. Bedömningen av om det är fråga om dold samäganderätt ska göras vid den tidpunkt då köpet ägde rum. Jag gör bedömningen att du inte har en dold samäganderätt till huset eftersom de krav som uppställs inte tycks vara uppfyllda. Bland annat med tanke på att din make köpte huset fyra år innan ni gifte er. Om min bedömning är korrekt blir det aldrig aktuellt med något arv för dina särkullbarn eftersom de inte är arvingar efter din make (2 kap 1 § ÄB).

Angående äktenskapsförordet så påverkar det inte vem som ärver, däremot påverkar det vilken egendom som ingår i den bodelning som vanligtvis sker efter förste makens bortgång (9 kap 1 § ÄktB). Jag utgår från att äktenskapsförordet har innebörden att huset ska vara enskild egendom (7 kap 2 § första punkten ÄktB). Egendomen som makarna äger kan nämligen vara enskild egendom eller giftorättsgods (7 kap 1 § ÄktB). Klassificeringen får avgörande betydelse vid bodelning som sker vid äktenskapsskillnad eller bortgång. Så länge det rör sig om giftorättsgods kommer egendomen bli indragen i bodelningen och därmed finns möjlighet för en make/dödsbo att erhålla egendom som tillhör den andra maken (10 kap 1 § ÄktB). Till skillnad från betydelsen av hur egendomen klassificeras spelar det ingen roll vem som äger en viss egendom under äktenskapet vid en bodelning.

Om innebörden i ert äktenskapsförord är att huset ska vara enskild egendom betyder det att huset kommer tas undan från den bodelning som sker efter den första makens bortgång (10 kap 1 § ÄktB). Dödsbodelägarna kan då inte få huset på detta sätt. Det går bra att ändra ett äktenskapsförord så att huset blir giftorättsgods igen (7 kap 3 § ÄktB). Det går även för makar att komma överens om att enskild egendom ska ingå i bodelningen under förutsättningen att den blivit enskild genom äktenskapsförord (10 kap 4 § 2 st ÄB). Det skulle ge en potentiell möjlighet för särkullbarnen att erhålla huset genom bodelning i egenskap av dödsbodelägare. Jag vill poängtera att det är långt ifrån säkert att särkullbarnen skulle få huset, men det är en möjlighet i teorin.

Våra jurister hjälper gärna till med med att upprätta ett nytt äktenskapsförord om det skulle bli aktuellt. De finns även tillgängliga för ytterligare rådgivning på vår hemsida.

Hoppas du har fått svar på dina frågor

Med vänliga hälsningar

Elin LindgrenRådgivare