Får efterarvinge ta del av värdestegring av fastighet?

Min fråga gäller efterarvingars rätt.

Min barnlösa faster dog för 10 år sedan och bouppteckning upprättades.

Hennes tillgångar var 50% av en fastighet samt värdepapper, totalt 2 MSEK. Inget testamente.

Nu har hennes make gått bort. Inga barn. Ogift.

Hur värderas kvarlåtenskapen? Hans arvingar är 2 syskon men det

finns uppgifter om en Sambo. Hon står dock ej skriven på hans adress. Räknas

man ändå som Sambo?

Idag är värdet på fastigheten betydligt högre. Vid en försäljning kommer det

att betydligt överstiga 50% av taxeringsvärdet som var beräkningsgrunden då

för 10 år sedan. Men jag som efterarvinge efter min faster, får jag del av värdestegringen

eller är det hennes tillgångar enligt bouppteckningen (hennes giftorättsgods) som jag ärver?

Om min fasters make har skrivit ett testamente till förmån för sin Sambo,

ärver hon då allt utom min fasters del av tillgångarna enligt den gamla bouppteckningen

eller gör man en ny värdering nu? Låt säga att tillgångarna nu är värda 10 MSEK pga värdestegring

på både fastighet och värdepapper och kanske ännu mer vid en ev försäljning.

Då det kan vara betydande summor inblandade, bör jag kontakta en jurist redan innan

nya bouppteckningen eller när den är klar? Det är min fasters makes bröder som kallar till

bouppteckningen. Jag tycker att detta är krångligt så jag skulle behöva lite råd.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du nämner är du efterarvinge till din faster. Som efterarvinge har du rätt till det arv som din fasters make fick av din faster. Alltså hennes andel av giftorättsgodset samt eventuell enskild egendom. Efterarvingar har endast rätt att ta del av värdestegringen om värdestegringen inte beror på att den andra maken gjort arbete på egendomen efter den förste makens död. Har din fasters make renoverat fastigheten får du alltså inte del av värdestegringen som härrör till renoveringen. Detta kan bli komplicerat att räkna ut så jag rekommenderar att du kontaktar jurist för att hjälpa dig i denna process.

Din fasters arv har maken ärvt med full förfoganderätt vilket betyder att han förfogar över egendomen men får inte ge bort den eller testamentera bort den. Ett eventuellt testamente som ger sambon egendom är därför endast gällande gentemot makens arvingar.

Vad gäller sambon kan man vara sambo även om man inte är skriven på samma adress. För att man ska räknas som sambor krävs att man lever i ett parförhållande samt att man som huvudregel har levt tillsammans i 6 månader. Huruvida de var sambor eller inte påverkar däremot inte ditt arv, eftersom maken inte har äganderätt till din del av arvet.

Vill du läsa mer om detta rekommenderar jag 3 Kapitlet i Ärvdabalken.

Eftersom arvet är värt mycket pengar rekommenderar jag dig att kontakta en jurist och se till att allt är i ordning. Du kan ta kontakt med Lawlines jurister genom att maila info@lawline.se eller boka via hemsidan.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare