Får dödsbodelägare ta ut egendom ur lägenhet tillhörandes dödsboet?

Min dotter är dödsbodelägare till sin avlidne far. Vi har haft kontakt med Familjerättsbyrån och väntar på besked om den avlidnes bankkonto. Om det finns pengar som täcker kostnader som är kopplade till dödsfallet.

Har min dotter rätt att ha tillgång till den avlidnes lägenhet och hämta föremål t.ex. tavlor och andra saker med affektionsvärde. Behöver hon ha myndighets person från kommunen med sig? Nycklarna till lägenheten finns hos polisen som hittade den avlidne i lägenheten. Min dotter har inte haft kontakt med sin far på 30 år.

Lawline svarar

Hej!

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att du undrar om det är tillåtet att som dödsbodelägare få gå in i en lägenhet tillhörandes dödsboet och ta ut egendom därifrån innan bouppteckningen har gjorts och arvet har skiftats. Eftersom ni väntar på besked om den avlidnes bankkonto antar jag att en bouppteckning inte har skett än. Din fråga är successionsrättslig och regleras i Ärvdabalken (ÄB). För att svara på din fråga reodör jag först för reglerna om ett dödsbo och gör sedan en bedömning av din situation.

Innan arvskiftet tillhör egendomen fortfarande dödsboet och får inte flyttas

Dödsboet är en juridisk person och förvaltas enligt 18 kap. 1 § ÄB tillsammans av dödsbodelägarna. Fram tills att en bouppteckning har gjorts och arvskiftet har genomförts, tillhör den avlidnes egendom fortfarande dödsboet. Om det finns fler än en dödsbodelägare, övergår äganderätten av viss av dödsboets egendom först till en dödsbodelägare efter arvskiftet. Det innebär bl.a. att en dödsbodelägare t.ex. inte för egen räkning kan sälja viss egendom tillhörande dödsboets innan arvskiftet har gjorts, och givetvis inte heller innan bouppteckningen har gjorts.

Vid bouppteckningen ska den avlidnes tillgångar och skulder enligt 20 kap. 4 § ÄB antecknas såsom de var vid tidpunkten för dödsfallet. Om någon tar ut egendom ur lägenheten innan bouppteckningen har gjorts, medför det att uppgifterna inte kommer att stämma överens med hur tillgångarna såg ut vid dage för dödsfallet. Det är därför inte tillåtet att ta ut egendom ur dödsboets lägenhet innan bouppteckningen har gjorts. Så fort bouppteckningen har gjorts kan egendomen flyttas från lägenheten, men tillhör fortfarande dödsboet till och med att arvet har skiftats ut till dödsbodelägarna. Att ta ut egendom ur dödsboets lägenhet innan bouppteckningen har gjorts kan resultera i att dödsbodelägaren enligt 18 kap. 6 § ÄB måste återbära egendomen eller ersätta dess värde.

Om någon är ensam dödsbodelägare, sker inget arvskifte och äganderättsövergången sker så fort bouppteckningen har registrerats hos Skatteverket. När det har skett får man, precis som när det finns flera dödsbodelägare, flytta på egendomen. Då är man, som ovan beskrivet, också redan ägare till egendomen.

Det ska tilläggas att det är tillåtet för dödsbodelägare att vistas i lägenheten innan bouppteckningen har gjorts, eftersom detta är nödvändigt för att kunna upprätta bouppteckningen och är en naturlig del av dödsbodelägarnas skyldighet att förvalta boet.

Bedömning i din dotters fall

Eftersom du beskriver att ni är i kontakt med en bank om den avlidnes bankkonton, antar jag att en bouppteckning inte har gjorts än. Om detta stämmer, tillhör egendomen i den avlidnes lägenhet fortfarande dödsboet och får inte flyttas ut ur lägenheten. Det innebär att din dotter inte kan ta ut egendom ur lägenheten tills efter att bouppteckningen har gjorts och boet är redo att skiftas. Så fort bouppteckningen är registrerad hos Skatteverket, kan lägenheten tömmas. Om ni är flera dödsbodelägare, övergår äganderätten av viss egendom till var och en av er först när ni har skiftat boet.

Om din dotter är ensam dödsbodelägare, kan hon likaså tömma lägenheten så fort bouppteckningen har registrerats hos Skatteverket. Dessutom övergår äganderätten till egendomen redan då till henne.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Jacob WestinRådgivare