Får de bo kvar?

Hej Mina föräldrar ämnar skriva ett gåvobrev på en bostadsrätt till mej (sonen) så till min fråga. Kan dom bo kvar i lägenheten under en period t.ex ett 1/2 år trots att jag står som ägare.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag vet inte om bostadsrättsföreningen ifråga har några riktlinjer kring uthyrning av lägenheterna, men troligtvis kommer det inte vara några som helst problem för dina föräldrar att bo i lägenheten trots att den tillhör dig om det är vad du vill. Som gåvogivare kan de även ställa upp villkor, t ex att bostadsrätten övergår i din ägo efter en viss tid. Alternativet är att du övertar lägenheten på en gång och att ni sedan avtalar sinsemellan om att de får bo i lägenheten trots att du är ägare.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Sara WelinRådgivare