Får bostadsrättsföreningen kräva att vi tar bort vår lilla lekstuga?

Hej!

Vi bor i ett radhus i en bostadsförmedling lite utanför en större stad.

Vi har bott där i snart fyra år och la en lekstuga på våran uteplats för cirka tre år sedan.

Lekstugan är sån man köper på bygghandel med delar i trä och som man själv hamrar ihop.

Alltså inget man behöver bygglov för.

Alla radhus på våran rad har nån typ av bodar /lekstuga på deras baksida/uteplats.

Nu har vi fått brev från styrelsen där det står "Anmodan om rättelse" att vi måste ta bort våran lekstuga och att vi har tre månader på oss annars kommer dem själva ta ner den samt skickar kostnaden för de.

Men att vi få att samma lekstuga i precis samma mått bara den är i plast.

Vi har kollat upp och man behöver inte ha bygglov för att bygga en lekstuga och det står ingenstans i deras stadgar att man inte få ha de.

Och varför är det okej att ha exakt samma bara den är i plast och inte av trä?

Så min fråga är har det rätt att skicka ett sånt brev och kräva de?

Måste de inte ansöka om handräckning från kronofogden?

De har inte ens angett en orsak till varför vi ska ta bort den.

Vi vägrar ta bort den så behöver verkligen alla tips för att kunna få ha våran lekstuga kvar åt barnen.

Tacksam för alla tips!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar din fråga som att du vill jag berättar vilka rättigheter du och föreningen kan ha. Du skrev "bostadsrättsförmedling" i uppgiften men utifrån helheten tolkar jag det som att du menade "bostadsrättsföreningen". Om du menade att det är bostadsrättsförmedlingens styrelse som har hört av sig är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Bostadsrättshavarens rätt i lagen

Bostadsrättshavaren måste ha tillstånd för vissa åtgärder, till exempel en väsentlig förändring av lägenheten (bostadsrättslagen (BrL) 7 kap. 7 §). Det är tveksamt att boden skulle vara en väsentlig förändring av lägenheten, att jämföra med ingrepp i en bärande konstruktion eller ändring av befintliga ledningar för avlopp (bostadsrättslagen (BrL) 7 kap. 7 §).

Bostadsrättsföreningen beslutar om sina egna stadgar

Det är upp till varje bostadsrättsförening av besluta om sina egna stadgar. Det betyder att det kan stå något i din förenings stadgar som inte står i lagen. Alla medlemmar ska rätta sig efter föreningens särskilda regler, men reglerna måste stämma överens med ortens sed (BrL 7 kap. 9 §). Det kan alltså inte vara vilka regler som helst. Det skulle till exempel kunna vara en regel om att inte ha lekstugor på tomten. Du skriver att det inte står något om lekstugor i deras stadgar. Ibland kan stadgar hänvisa till andra ordningsregler eller dokument. Föreningen har inte rätt att kräva vad som helst av dig.

Sammanfattning

Dina rättigheter beror framförallt på vad som står i föreningens stadgar. Du är medlem i föreningen vilket innebär att du har rätt till insyn. Utifrån det du har skrivit i uppgiften är det inte ett starkt argument att boden i trä är en väsentlig förändring (BrL 7 kap 7 §) men det kan vara emot föreningens egna stadgar (BrL 7 kap. 9 §). Det är vad jag kan säga just nu. Du kan även ta hjälp av en jurist som kan hjälpa dig i en förhandling med styrelsen. Oftast är förhandling det bästa alternativet både vad gäller energi och pengar. Du är välkommen att höra av dig igen om du fortfarande har frågor utifrån just dina omständigheter.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Felix HöglundRådgivare