FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/03/2022

Får barnen bestämma var de ska bo?

Hej ,jag och min Exman har 2 barn ihop den ena är 15 och den andra snart 10,vi har gemensam vårdnad, vi bor på varsitt håll sedan ett par år tillbaka ,kan våra barn avgöra själv var dom vill vara någonstans,min son vill vara varannan vecka med mig men det går inte examen med på .

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga besvaras bäst utifrån föräldrabalken (FB). Det är således denna lag jag kommer använda mig utav.

Vårdnadshavarna beslutar om boende

Det är vårdnadshavarna som beslutar om var barnen ska bo (6 kap 11§ FB). Vanligtvis är vårdnadshavarna barnens föräldrar (6 kap 2§ 1 st FB). Jag utgår därmed från att du och ex-mannen har gemensam vårdnad om barnen. Eftersom ni är två vårdnadshavare måste ni vara överens om vart barnen ska bo (6 kap 13§ FB).

Barnen har inflytande men bestämmer inte

Barnen har alltså ingen absolut rättighet att bestämma var de ska bo innan de fyllt 18 år. Med detta sagt ska ändå hänsyn tas till barnens egen vilja (6 kap 2b§ 2 st FB). Det följer en korrelation mellan ålder och inflytande, där barnets vilja med andra ord får större betydelse desto äldre barnet är. Det finns en vanlig missuppfattning om att barn får bestämma vart de vill bo efter 12-års ålder. Det stämmer inte riktigt eftersom det som sagt är vårdnadshavarna som har bestämmanderätt i frågan. Denna missuppfattning kommer sannolikt från tidigare domar som har antytt att större vikt bör läggas vid barnens vilja efter 12-års. Åldern bör snarare ses som en slags tumregel. Den utgör alltså inte en definitiv gräns för när inflytande bör ges eller inte, utan en bedömning görs i det enskilda fallet. En 10-åring som är mogen för sin ålder och som kan ge uttryck för sin egen vilja kan därmed också få inflytande.

Svar på frågan

Barnen har alltså inte en rättighet att bestämma på egen hand, däremot bör deras vilja vara vägledande när ni bestämmer kring deras boende. Skulle ni inte komma överens ska ni i första hand vända er till er kommun som kan hjälpa till med samarbetssamtal. Om ni ändå inte kommer överens kan du vända dig till domstol för att få frågan prövad. Deras bedömning kommer utgå från vad som är bäst för barnen men även ta hänsyn till deras egen vilja (6 kap 2a§ 1 st jämte 6 kap 2b§ 2 st FB). Du kan läsa mer om den processen här. Lyckas ni komma överens är det en god idé att skriva ett avtal om vad ni kommit fram till eftersom detta blir juridiskt bindande. Detta kan familjerätten i er kommun hjälpa till med. Avtalet måste godkännas av socialnämnden för att vara gällande (6 kap 14 a§ 2 st FB).

Jag hoppas du fick din fråga besvarad, har du ytterligare frågor är du varmt välkommen att vända dig till oss igen!

Vänligen,

Frida KällhageRådgivare