FrågaEKONOMIÖvrigt01/04/2021

Får banken ta betalt när de gör en överföring åt mig?

Hej ,Jag har sålt min lägenhet och köpt en lägenhet utan att låna ,Tillträdesdagen är samma på båda lägenheheterna. Jag bokade in tid klockan 09:15 för att slutföra min lägenhet och har tid samma dag klockan 11:00 att slutföra den nya lägenheten. Jag har frågat min bank (Swedbank) att överföra bengarna på samma dag jag får de. Swedbank kräver mig att göra Fullmakt och bankarvodet är 750 kronor och deras förklaring är att kontantinsatsen ska finnas tillgänglig på kontot senast två dagar innan tillträdesdagen. Min fråga är om banken får ta 750 kronor för att de ska låta mig betala mina egna pengar via de till andra kontot.

Lawline svarar

Hej,

Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår det som att du har bett Swedbank att utföra en tjänst åt dig som består i att en banktjänsteman gör en överföring å dina vägnar. Eftersom en banktjänsteman utför en tjänst åt dig har banken full rätt att ta betalt för detta arbete.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare