FrågaEKONOMIÖvrigt16/05/2020

Får banken neka mig önskad transaktion?

2018 skaffade jag en bankkonto hos swedbank med hjälp av min förredetta fostermor som är en svenk medborgare, men idag när jag gick till banken i behov av hjälp (eftersom jag kan inte överföra pengar från min sparkonto) sa dem att de inte kunde hjälpa mig eftersom jag inte har en svensk id kort/medborgarskap, trots att jag har en svensk personnummer

jag är 17 år

Kan jag stämma Swedbank?

Lawline svarar

Hej! Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

EU-direktivet 2014/92/EU om tillgång till betalkonto med grundläggande funktioner, som gäller som svensk lag, berör rätten att öppna och inneha konton inom EU. Rätten innebär att en konsumet har rätt att öppna bankkonto i valfri bank med tillgång till basala funktioner kopplade till bankontot. Detta gäller enbart för konsumenter. Enligt direktivet definieras konsument som en fysisk person som handlar för ändamål som faller utanför hans eller hennes näringsverksamhet, affärsverksamhet, hantverk eller yrke (se art. 2.1 direktiv 2014/92/EU). Det anförda innebär att du har rätt till ett bankkonto med basala funktioner för att helt enkelt kunna genomföra dina vardagliga ärenden.

Däremot måste du kunna identifieras för att kunna nyttja ditt konto. Av det du skriver i din fråga tolkar jag det som att banken nekat att genomföra transaktionen till följd av att du inte kunnat identifiera dig. Banken har, till följd av bland annat banksekretessen, en skyldighet att identifiera varje kund innan någon handling företas. Det innebär således att du är skyldig att identifiera dig med svensk ID-handling. Det finns följaktligen ingen grund för stämning i och med att banken har tagit ett korrekt beslut.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare