FrågaEKONOMIÖvrigt26/05/2019

Får banken ha ett maxbelopp för uttag i bankomat?

Hej

jag har en fråga om----Maxbelopp för uttag i bankomat----

från den 23-3-19 har Seb-banken infört •ta ut 15 000 kronor på ditt kort under en rullande period på fyra dagar---•ta ut 40 000 kronor på ditt kort under en rullande period på 30 dagar ---är det lagligt att införa ett maxbelopp? detta är ingen politisk beslut banken förvaltar mina pengar tjäna pengar på det men kan inte bestämma över mina pengar när jag vill ta ut dem detta är för mig Diktatura rent sagt finns det någonting jag kan göra

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns inom svensk rätt en långtgående avtalsfrihet, innebärande att det står parter fritt att avtala om vad de vill så länge det inte strider mot t.ex. gällande lag. Det finns ingen lag som reglerar hur mycket man har rätt att ta ut från en bankomat. Har du ingått ett avtal med banken enligt vilket du kunde ta ut hur mycket du ville, och det nu har ändrats, innebär det en ändring av avtalsvillkoren. Det är inte olagligt i sig, däremot kan det innebära att du har rätt att dra dig ur; dvs. du kan avsluta dina förehavanden med banken och flytta dina affärer, pengar m.m. till en annan bank du är mer nöjd med. Det finns däremot ingen juridisk skyldighet för banken att låta dig ta ut hur mycket av dina pengar du vill via en bankomat.

Min rekommendation, om du inte är nöjd med din bank, är att du byter bank till en annan med villkor du är mer nöjd med.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare