Får arvtagares barns sambo bevittna ett testamente innehållande ett förordnande till arvtagaren?

Har en fråga om vittnen för testamente. Vår mor gick bort i våras och efterlämnade ett för 3 av syskonen ofördelaktigt testamente där det fjärde syskonet ärver 50% av tillgångarna samt naturligtvis 1/4 av laglotten. Vi 3 syskon misstänker att vår mor blivit påverkad av fjärde syskonet. Vår mor diagnosticerades med alzheimers 2 år efter testamentets undertecknande. Dock visar det sig att en av testamentets vittnen är det fjärde syskonets barns sambo. Så min fundering är detta ett felaktigt formkrav som är så starkt att klandertalan mot testamentet kan vinnas. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag tolkar din fråga så undrar du ifall ditt syskons barns sambo får bevittna ett ett testamente som innehåller ett förordnande till ditt syskon.

Vilka formkrav gäller för upprättande av testamente?

Ett testamente ska upprättas skriftligen samt bevittnas av två vittnen. Testamentet ska undertecknas av testatorn i vittnenas närvaro. Även vittnena ska underteckna testamentet. Dessa behöver dock inte känna till innehållet i testamentet, men de måste ha kännedom om att det är ett testamente de bevittnar och undertecknar (10 kap. 1 § ÄB). Ett testamente som inte uppfyller dessa kan klandras som ogiltigt (13 kap. 1 § ÄB).

Vem får bevittna ett testamente?

Det finns en del krav på vem som får vara vittne till ett testamente. Den som är under 15 år eller på grund av en psykisk störning saknar insikt om betydelsen av vittnesbekräftelsen får inte vara testamentsvittne. Inte heller testatorns make, sambo eller den som står i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag till testatorn eller är hans eller hennes syskon får vara vittne. Arvtagaren själv får inte heller vara vittne till testamentet, och detsamma gäller för make eller sambo, syskon och någon som står i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag till arvtagaren. Begreppet svågerlag ska här tolkas som äktenskapligt eller grundat på registrerat partnerskap, alltså omfattas inte samboförhållanden. Därutöver gäller att den som är framtidsfullmaktshavare, förmyndare, god man eller förvaltare till arvtagaren inte får bevittna testamentet (10 kap. 4 § ÄB).

Vad gäller i ert fall?
Eftersom ditt syskons barns sambo inte anses stå i svårgerlag till ditt syskon får hen bevittna ett testamente som innehåller ett förodnande till ditt syskon. Testamentet kan således inte klandras på denna grund. Däremot är det fullt möjligt att klandra testamentet om sambon på annat sätt kan anses som ett icke godkänt vittne, t.ex. om hen är under 15 år.

Hoppas att du fått svar på dina funderingar, annars är du välkommen att återkomma till oss på info@lawline.se så hjälper vi dig vidare.

Vänligen,

Johanna SvenssonRådgivare