Får arbetsgivaren ha en uppsägningstid under provanställningen?

Hej,

Jag är arbetssökande och var på en intervju där de sa att om jag tar jobbet så har de en uppsägningstid på 3 månader, även under prövotiden.

Vad säger LAS i detta fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Precis som du själv skrev så regleras denna fråga i Lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS).

Viktigt att veta är att en del sv LAS bestämmelser är semidispositiva, vilket innebär att gällande de bestämmelserna så går det att avtala om det som står i LAS, men bara om villkoren då blir bättre för dig som arbetstagare än om man följt LAS. Därmed kan det aldrig tillkomma ett giltigt avtal som går emot vad las säger och dessutom är sämre än bestämmelsen i LAS. Vilka paragrafer som är semidispositiva framgår av 2§ LAS.

Under en provanställning om högst sex månader så saknas det uppsägningstid (6§ LAS). Däremot är 6§ LAS en av de paragrafer som är semidispositiva enligt 2§ LAS. Därav är det är mycket möjligt att det finns ett kollektivavtal som reglerat frågan bättre för den anställde. Där de till exempel skyddar de anställda med en uppsägningstid ifall de blir uppsagda av företaget. Men det arbete du sökte kan aldrig ha en uppsägningstid på tre månader om du vill säga upp dig under provanställningen, för det går emot LAS.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Elin EnglundRådgivare