Får arbetsgivare göra hembesök för att lämna uppsägningsbesked?

Hej Får arbetsgivare göra hembesök för att lämna avskedspapper? Obs är sjukskriven då har kvar möjlighet att träffa det

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om arbetsgivare får göra hembesök till arbetstagaren för att lämna uppsägningspapper.

För att besvara din fråga kommer jag främst använda mig av lagen om anställningsskydd (LAS). I slutet hittar du en sammanfattning av mitt svar.

Uppsägningsbeskedet ska som huvudregel lämnas personligen

Jag tolkar det som att uppsägningen har skett från arbetsgivarens sida. Regler om uppsägning från arbetsgivarens sida finns i 7-10 §§ LAS. Enligt 10 § LAS är huvudregeln att uppsägningsbeskedet ska lämnas till arbetstagaren personligen. Personligen syftar vanligtvis på att det bokas in ett möte på arbetsplatsen.

Undantagsvis i rekommenderat brev

Det finns dock undantag från huvudregeln, nämligen i de fall när det inte är skäligt att kräva att beskedet lämnas personligen. I ett sådant fall ska beskedet istället skickas i rekommenderat brev till arbetstagarens senast kända adress. Brevet får endast skickas med posten om arbetstagaren inte utan omgång kan nås. Att arbetstagaren inte tjänstgör den dagen då uppsägningsbeskedet är färdigt är inte skäl för att inte lämna det personligen.

Uppsägningen anses ske när arbetstagaren får del av uppsägningen. Om uppsägningsbeskedet har sänts i brev enligt ovan, anses uppsägningen ha skett tio dagar efter att brevet lämnades till posten för befordran (10 § andra stycket LAS).

Viktigt att poängtera är att uppsägningen ska vara skriftlig (8 § LAS).

Sammanfattning och din situation

Sammanfattningsvis finns det inget i lagen som uttryckligen förbjuder arbetsgivaren att göra hembesök för att lämna uppsägningsbesked. Dock kan det anses vara vedertaget att hembesök av arbetsgivaren inte bör ske utom i de fall då det är överenskommet med arbetstagaren, eftersom att hemmet är en privat sfär.

I första hand bör uppsägningsbesked lämnas till arbetstagaren personligen, föredragsvis vid ett möte på arbetsplatsen. Om detta inte är skäligt, ska beskedet skickas i rekommenderat brev till arbetstagarens senast kända adress. I ditt fall är det svårt för mig att avgöra om beskedet ska lämnas till dig personligen eller om det finns skäl för att det kan postas, beroende på om du har möjlighet att ta dig till arbetsplatsen eller inte.

I vilket fall som helst bör arbetsgivaren inte göra hembesök för att lämna avskedspapper om detta inte är överenskommet med arbetstagaren, utan uppsägningsbeskedet ska antingen delges personligen på arbetsplatsen eller genom rekommenderat brev.

Med detta hoppas jag att du har fått svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare