FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder04/11/2017

Fängelsestraff vid grova brott

Hej varje gång jag får en grov dömer dom mig till en månad fängelse .är det okej för dom att göra .hela tiden mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom jag inte vet vad det rör sig om för brott eller hur domstolens bedömning har sett ut vid de olika brotten så blir det svårt för mig att svara på din fråga. Många grova brott leder till fängelse men huruvida en månads fängelse vid samtliga av dina grova brott är okej, är tyvärr inget jag kan svara på då jag inte har tillräckligt med information.

Straffpåföljden vid olika (grova) brott hittar du i Brottsbalken.

Hoppas detta gav dig någon klarhet i frågan, annars är du välkommen att kontakta oss igen!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare