FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder31/01/2020

Fängelse för att ha förskingrat 5000:-?

Hej, jag har stulit 3500kr och 1500kr från mitt jobb ur en kassa! Jag är 19 år och har erkänt allting, kan jag bli dömd till fängelse? Vad ska jag göra för att undvika fängelse?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vill inte sia allt för mycket om hur en domstol kommer att bedöma påföljdsfrågan. Det är väldigt svårt att bedöma risken för fängelse på förhand. Särskilt när jag endast har 1-2 meningar som grund för min bedömning.

Men det jag kan säga är att rubriceringen i detta fall (brottet du gjort dig skyldig till) är förmodligen förskingring (10:1-3 Brottsbalken). Antagligen rör det sig om normalgraden av förskingring och varken ringa- eller grov förskingring. Straffvärdet kommer troligtvis vara relativt lågt, förutsatt att det inte finns några försvårande omständigheter. Sedan när vi kommer till påföljdsvalet så är lagtexten uppbyggd på ett sådant sätt att fängelse ska helst undvikas. Dessutom så är det till din fördel att du är under 21 eftersom det då krävs "särskilda skäl" för att få döma dig till fängelse. Det vill säga att du är 19 år talar för att du INTE ska dömas till fängelse. Slutligen vad gäller den slutliga straffmätningen så är det till din fördel om du betalar tillbaka alla pengar som du har förskingrat (29:5 Brottsbalken). Dessutom är det till din fördel om medverkar så mycket som möjligt när Polisen utreder brottet.

Det du kan göra är alltså att (1) betala tillbaka pengarna som du förskingrat och (2) medverka i utredningen av brottet. Avslutningsvis, det är rent teoretiskt absolut möjligt att döma dig till fängelse men risken för att det kommer ske är antagligen väldigt låg eftersom du (1) endast är 19 år och (2) det rör sig inte om allt för mycket pengar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare