FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder12/03/2016

Fängelse eller skyddstillsyn

Kan man få omgjord ett fängelsestraff på 20 månader till skyddstillsyn

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!
Om domstolen redan fastställt påföljd till fängelse i 20 månader så kan man inte få påföljden omgjord i den domstolen, domen har vunnit laga kraft.
Man kan dock ansöka om prövningstillstånd i en högre instans, alltså till exempel till hovrätten om det är tingsrätten som dömt ett fängelsestraff. Får man prövningstillstånd kommer fallet att omprövas och, till exempel hovrätten, kan ändra påföljden.

Handlar det om ett brott där straffet vanligtvis ligger någonstans runt 20 månader är det dock svårt att få skyddstillsyn istället för fängelse, det finns en presumtion om fängelse om straffet kan ge över 1 års fängelse. Finns det dock särskilda skäl kan domstolen döma till skyddstillsyn istället, detta är dock ovanligt vid brott som ger långa fängelsestraff.

Med vänlig hälsning

Hanna GustafssonRådgivare