Familjerätt

Hej, min mamma gick bort för två år sedan och då ärvde min pappa allt då de var gifta. Nu har min pappa gått bort och vi är 4 dödsbodelägare (3 gemensamma barn och 1 särkullbarn). Hur blir fördelningen efter min pappa? Räknar vi bort min mammas del först? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du söker dig till Lawline med din fråga!

Då din mor avled för två år sedan tillföll hennes arv din far enligt 3 kap 1 § ärvdabalken (Här). Nu när din far gått bort har du och dina syskon rätt att i efterarv ärva från din mor. Det ni då måste göra är att beräkna hur stor andel av din fars egendom som utgör arv från din mor. Denna beräkning sker enligt 3 kap 2 § ärvdabalken. Det avgörande är inte den exakta summan som din far erhöll då din mor avled utan det avgörande är hur stor andel av den totala egendomen som utgjorde arv från modern. Den avgörande tidpunkten är då din far fick arvet från modern.

Exempel på beräkning:

1. Giftorättsandel + enskild egendom + arv från avliden maka = helheten i boet

2. Arv/helheten = andelen

Exempel på hur fördelningen kan komma att se ut

Låt oss säga att er mor och far hade gemensamma tillgångar på 2 miljoner kr, ingen enskild egendom eller några skulder. Då är din mors kvarlåtenskap 1 miljon eftersom din far erhåller 1 miljon kr genom en likadelning från bodelningen. Kvarlåtenskapen ärver sedan din far, och det är denna del som blir föremål för efterarv som ni helsyskon kommer dela lika på.

I vårt räkneexempel kommer alltså ert efterarv att bli 1 miljon kr.

Svar på din fråga

Efterarvet från din mor ska du och dina syskon få ut innan ni och ert halvsyskon sedan delar lika på vad som återstår av er fars egendom. Det framgår av 2 kap 1 § ärvdabalken att ni sedan ska dela lika med ert halvsyskon på er faders arv.

Hoppas detta svar gav dig klarhet!

Med vänliga hälsningar

Fredrik AsplénRådgivare