FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott23/01/2023

Falsk anmälning - brottsligt?

Hej På julaftons eftermiddag var jag och min bror ute på en promenad. Vi bor i ett ”svensk”-dominerat område, med ett låginkomsttagare-område som är ”arab”-dominerat i närheten. Både jag och min bror har ursprung från Mellanöstern. Vi märkte hur en bil krypkörde efter oss i ett bostadsområde i ca 20 min. När vi var 20 m från vårt egna hem såg vi hur tre polisbilar stod o pratade med mannen från bilen som följde efter oss, och vi går då fram då vi direkt inser att mannen ringt polisen på oss. När vi går fram kör mannen iväg, medan de 3 polisbilar (!) som anlänt är kvar. Vi pratar med dem och poliserna säger att mannen ringt polisen på oss då han ”sett oss slå sönder bilar och kollat om folk var hemma” Min bror halv-kände en av poliserna, vi befann oss några meter från vårt hus, och vi kunde visa att vi var folkbokförda i huset. Så polisen släppte dessa misstankar. Men, denna man som bestämde sig för att ta en timma från sin julafton, som dessutom hade hela hans familj i baksätet, är ovetande om att hans fördomar är just det - fördomar. Går det isåfall att anmäla denna man för något? Det är en ganska grov anklagelse som han anklagat oss för, utan bevis. Det känns extremt kränkande att vissa människor har så sjuka förutfattade meningar och jag vill kunna anmäla för att visa honom att detta inte är okej.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att det känns väldigt kränkande när någon riktar anmälningar mot er baserat på fördomar. För att svara på er fråga om ni kan anmäla denna mannen för något så kommer jag att utgå från Brottsbalken (1962:700), förkortat BrB. Jag kommer att prata om två olika saker som kan bli aktuella i er situation, falsk angivelse och falsk beskyllning.

Falsk angivelse

Falsk angivelse är brottsligt och bestämmelserna för det hittas i 15 kap 6 § BrB och det kan föreligga i två olika situationer. Båda situationerna reglerar när anmälaren anmält någon som var oskyldig där syftet är att det ska leda till åtal, men i första situationen vet anmälaren att den anmälde är oskyldig, och i andra situationen är det en obefogad angivelse och anmälare ska ha en skälig anledning att tro att den de anmäler är mer oskyldig än skyldig. Det krävs dock inte att åtal väcks för att falsk angivelse ska bli tillämplig, bara att anmälarens syfte var att åtal skulle väckas.

Falsk beskyllning

Falsk beskyllning regleras i 15 kap 7 § BrB och det är nästan samma sak som falsk angivelse. Någon döms till falsk beskyllning om de lämnar osanna uppgifter till en myndighet om någon annan, även fast de vet att personen i fråga är oskyldig. Skillnaden är att beskyllning inte är avsedd att leda till åtal utan bara bli besvärande för den utpekade. Paragrafen blir aktuell särskilt i situationer som kan uppfattas som trakasserier.

Mitt råd

Utifrån er berättelse låter det som att anmälaren medvetet lämnade osanna uppgifter om er, men om han hade som avsikt att det skulle leda till åtal eller bara vara besvärande kan jag inte avgöra. Hur som helst har polisen skyldighet att rapportera brott, men eftersom det kan vara svårt för polisen att självmant avgöra om det rör sig om en falsk anmälan är det bra om ni ringer in till polisen på 114 14 och anmäler brottet. Polisen kommer då utreda om anmälaren faktiskt gjort något brottsligt och isåfall vilket brott det skulle handla om.

Jag hoppas ni fick svar på er fråga, annars är det bara till att höra av er igen!

Alexander MårtenssonRådgivare