Faktura till avliden

Hej!

Jag undrar hur man gör när en kund har beställt varor och har avlidet innan vi fått betalt.

Det är fönster som är beställda och tillverkade.

Mvh

Tony Palm

Fönster & Dörrar i Balltorp AB

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

När en person dör så bildar den avlidnes tillgångar och skulder ett dödsbo. Utgångspunkten är att någon inte får röra den avlidens tillgångar förrän bouppteckningen är klar. Detta då dödsboet tillgångar ska vara så intakta som möjligt för bouppteckningen. Dock så får räkningar som rör ett gemensamt hushåll betalas så som hyra, telefon, el och begravningskostnader.

Inga andra skulder få betalas förrän bouppteckningen är klar.

Om bouppteckningen redan är gjord så ska den rättas inom 1 månad enligt 20 kap 10 § ÄB.

Så jag skulle rekommendera er att rikta erat krav mot dödsboet. Då det är dödsboet som kommer att betala eller bestrida eran faktura.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Amanda RydbergRådgivare