Faktura på sms från bedragare?

Hej

Fick en "faktura " via sms att jag skulle betala 64350 kr senast den 21/3 annars gick det till inkasso.

Helt påhittad från en privatperson. Går ju tydligen inte att polisanmäla

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag skulle råda dig till att inte vidta några åtgärder avseende betalning. Det enda du ska göra är att bestrida fakturan om den faktiskt skulle gå vidare till inkasso, men betala den inte. Det är förmodligen fråga om försök till bedrägeri.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare