FrågaFAMILJERÄTTFaderskap25/03/2018

Faderskapsutredning för barn i vuxen ålder

Jag är 31 år gammal och har fått veta att min pappa inte är min biologiska pappa men min mamma vägrar tala om vem min pappa är. Jag har läst att barn har rätt att få veta sitt biologiska ursprung. Har jag som vuxen några rättigheter att få veta mitt biologiska ursprung? Jag vill veta vem min pappa är och jag anser att jag borde ha rätt att få veta detta i och med att min mamma vet vem det är men vägrar tala om det för mig.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om fastställande av faderskap och barns rätt att veta sitt ursprung finns i föräldrabalken. Precis som du säger har barn rätt att veta sitt biologiska ursprung, och för att säkerställa detta har socialnämnden utredningsskyldighet om det är oklart vem som är barnets pappa. Utredningsskyldigheten innebär att socialnämnden i den kommun där barnet är folkbokfört har en skyldighet att utreda och fastställa faderskapet, men skyldigheten gäller endast till det att barnet fyller 18 år (2 kap. 1 §). Socialnämnden har alltså ingen skyldighet att utreda vem som är din pappa, men det kan ändå vara en idé att höra av sig till dem och se om de kan hjälpa till med information oavsett.

När ett barn föds folkbokförs det hos Skatteverket tillsammans med uppgifter om barnets föräldrar. Om barnets mamma är gift med en man antas han vara barnets pappa, men om hon är ogift måste faderskapet bekräftas och registreras. För det fall din mamma inte var gift med din pappa har hon alltså behövt ange vem som är pappa (om hon inte angivit att det är okänt). Av den anledningen kan du kontrollera med Skatteverket vem som står angiven som din pappa. Uppgifterna är offentliga, innebärandes att du har rätt att begära ut dem utan att du behöver säga vem du är, eller i vilket syfte du vill ha uppgifterna.

När det gäller utredning av faderskap till ett barn som nått vuxen ålder handlar det alltså snarare om möjligheter än rättigheter, men jag råder dig att kontakta både socialnämnden och Skatteverket för att få så mycket uppgifter om vem som är din biologiska pappa.

Hoppas du fick svar på din fråga, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare