FrågaFAMILJERÄTTFaderskap24/04/2018

Faderskapsutredning

Hej jag är just nu med i en faderskapsutredningen pch nu vill dom utdrag från sms och telefon samtal har dom rätt att begära detta ?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Regler om fastställande av faderskap och barns rätt att veta sitt ursprung återfinns i föräldrabalken (FB).

Socialnämnden har enligt 2 kap. 1§ FB utredningsskyldighet om det är oklart vem som är barnets pappa. Socialnämnden ska i den kommun barnet är folkbokfört utreda och fastställa faderskapet.

Socialnämnden får i syfte att underlätta utredningen, ställa frågor angående vem som skulle kunna vara pappan. Det är frågor som kan upplevas som för privata,till exempel har de rätt att fråga dig vem eller vilka du har haft sexuellt umgänge med och när detta skedde. Socialnämnden har däremot inte rätt att begära utdrag från sms och telefonsamtal.

Jag hoppas du fick hjälp med din fråga!

Hanna MustafaRådgivare