FrågaFAMILJERÄTTFaderskap04/02/2017

Faderskapsutredning

Fick barn med en kille jag ej vet vem han är, träffades bara vid ett tillfälle och vet inte ens hans namn. Ska träffa nån på socialstyrelsen för faderskapsnånting, vad händer där? Och hur kommer dom och familjerätten gå till väga nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawlined med din fråga!

Om barnet föddes nyligen är det förmodligen en faderskapsutredning som pågår. Detta sker alltid när ett barn föds och kan gå till på lite olika sätt. Reglerna om detta finns i föräldrabalken (FB) och du kan titta närmre på den här.

Faderskapsutredning

Om en kvinna får barn och inte är gift eller vet vem som är pappa till barnet måste socialnämnden försöka reda ut vem som är pappan till barnet (FB 2:1) för att detta ska kunna fastställas och registreras. Socialnämnden ska samla uppgifter från mamman och andra personer som kan veta saker som är av betydelse för utredningen (FB 2:4). Om några uppgifter tyder på att en viss man är pappan bör socialnämnden – med de måste inte – försöka få till ett blodprov för att fastställa om mannen är pappa (FB 2:6). Socialnämnden får lägga ner en utredning om det finns några möjligheter att ta reda på vem som är pappan (FB 2:7).

Det anses vara en fördel att barn får två föräldrar och det är därför socialnämnden gör en utredning om en kvinna får barn och det inte är uppenbart vem som är pappan. När du träffar personen hos socialen kommer de ställa frågor angående vem som skulle kunna vara pappan. Det kan upplevas som privata frågor och vara jobbigt att prata om detta när man sitter på ett möte med en okänd person. Du är inte skyldig att hjälpa till med utredningen, men om du inte medverkar är det risk att du inte får rätt till underhållsstöd (ekonomiskt stöd till ensamstående föräldrar). Det är därför bra att svara på frågorna de ställer och försöka vara så uppriktig och tydlig som möjligt.

Eftersom du inte vet vem personen är och inte har något namn, så kommer socialnämnden sannolikt lägga ner utredningen ganska snabbt, då det inte finns någon möjlighet att gå vidare i utredningen och fastställa faderskapet. Du kommer få mer information om vad de beslutar i samband med eller efter mötet och det går alltid att fråga frågor om oklarheter när du är i kontakt med myndigheten.

Vill du veta mer om besöket i förväg och läsa mer om vad Familjerätten gör och vad de kan hjälpa med dig, så finns ofta mycket information på din hemkommuns hemsida. Det kan också finnas information om hur möten hos dem går till.

Jag hoppas att detta gav dig svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare