FrågaFAMILJERÄTTFaderskap22/12/2015

Faderskapstest

Jag vart utnyttjad av mitt ex och hans vän, jag vart gravid men vet ej vem av dom som är pappa till mitt barn. Mitt ex som uttnytjade mig säger sig vara pappa till mitt barn och familjerätten gjorde aldrig Dna test men fastställde ändå att han var pappa enbart på det som var sagt, hur går jag tillväga med DNA prov osv? Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid osäkerhet om faderskap kan du begära ett faderskapstest via Socialtjänstens familjerätt som då gör då en utredning och utför DNA-test. Du kan kontakta Socialnämnden i din kommun. Enligt FB 2 kap 1-2§§ Ifall det nuvarande faderskapet är felaktigt kan det efter en utredning upphävas genom dom från domstol.

Hoppas att detta besvarar din fråga!

Vänligen,

Jessica KondukRådgivare