FrågaFAMILJERÄTTFaderskap27/04/2017

Fader utom äktenskapets rätt till umgänge/vårdnad.

Har haft sex med en gift kvinna och det visade sig att hon blev gravid. Hon och hennes man har ett barn sedan tidigare och har försökt att få ett barn till under ca 1 år, utan att lyckas. Nu visar det sig att jag är far till barnet. Dom bor i Falun och jag bor i Stockholm. Vad har jag för möjligheter att få träffa/få vårdnad om barnet? Vad ska jag göra?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om faderskap hittar du i Föräldrabalkens (FB) tre första kapitel. Är modern gift så är det mannen som automatiskt kommer bli barnets fader (FB 1:1). Dina chanser att få faderskapet fastställt och därigenom ha rätt till umgänge/vårdnad hänger på att antingen barnet själv väcker talan eller att mamman väcker talan i barnets ställe (FB 3:5). Socialtjänsten kan också väcka talan men det är inget de är skyldiga att göra när barnet är fött inom ett äktenskap och därmed per automatik redan har två föräldrar per automatik.

Dina möjligheter är alltså tämligen begränsade, men jag rekommenderar att du antingen försöker få hjälp av mamman till barnet eller kontaktar socialtjänsten och hoppas på att väljer att undersöka faderskapet. Om inte något av det fungerar är det tyvärr bara att hoppas att barnet själv väcker talan när det blir gammalt nog att göra så.

Hoppas svaret hjälper dig!

Rickard EssungRådgivare