Få tillbaka saker från sambo

Har bott med en tjej i några månader. Nu har det tagit slut och nu vägrar hon lämna tillbaka mina saker...bland annat alla mina kläder och jag har ingen möjlighet och gå och köpa nya....hur går jag tillväga för på snabbas och enklast sätt få tillbaka mina saker

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår i det följande från att du inte längre bor hemma hos henne. Efter att du flyttat har du rätt att ta med dig dina saker. Det kan däremot uppstå uppstå problem om man flyttar ut och låter saker stå kvar. Du får nämligen inte gå in i hennes hem utan tillåtelse, inte ens om du har nyckel dit (4 kap. 6 § brottsbalken). Du har emellertid rätt att få tillbaka dina saker. Lämnar inte din före detta sambo tillbaka sakerna, kan hon göra sig skyldig till olovligt förfogande (10 kap. 4 § brottsbalken). Du får dock inte ta tillbaka sakerna utan att kontakta exempelvis polis eller Kronofogdemyndigheten, eftersom du i annat fall kan bryta hennes besittning till dina saker, vilket kan resultera i att du gör dig skylig till självtäkt (8 kap. 9 § brottsbalken).

Råd

Du kan få tillbaka dina saker genom att ansöka om vanlig handräckning hos Kronofogdemyndigheten. De sköter i sådana fall besittningsrubbningen och överlämnar dina saker till dig. På Kronofogdens hemsida, http://www.kronofogden.se/ finns ansökningsblanketter som du kan fylla i och skicka in. Kronofogden tar ut en avgift på 300 kronor för handräckningen. Om du vill kan du i ansökan ange att du vill få ansökningsavgiften ersatt av din före detta sambo.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare