FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/05/2014

Få sambon att flytta

Hej

Vad är det som gäller om min fd sambo vill ta över mitt hyreskontrakt och hotar att socialen ska fixa detta. Har hört att socialen kan ta över kontraktet via tingsrätten då de anser att hon har mest behov pga inget jobb och ej någon familj i närheten. Jag har haft lägenheten 3 år innan vi träffades.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Tack för din fråga!

Då du har införskaffat lägenheten innan samboförhållandets ingående, kan lägenheten ej räknas som samboegendom i enlighet med 3 § sambolagen.

I 22 § sambolagen återfinns däremot en specialreglering som behandlar övertagande av hyresrätt som inte har varit del i bodelningen. Sådant övertagande kan bli aktuellt om den andre bäst behöver hyresrätten och ett sådant övertagande med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses vara skäligt. Har de tidigare samborna ej gemensamma barn kan denna reglering enbart bli tillämplig om synnerliga skäl föreligger, exempelvis att någon av parterna är gravid med gemensamt barn. Att din sambo är arbetslös samt inte ar familj i närheten kan inte enligt min bedömning vara tillräckligt. Jag har inte fått så mycket information att gå efter i det specifika fallet så det är svårt att komma med ett definitivt svar.

Är situationen tvistig och ni vidare inte gemensamt kan göra en bodelning kan en ansökan om bodelningsförrättare göras. Enligt 26 § sambolagen är vid tvist mellan parter äktenskapsbalkens regler tillämpliga. Enligt 17 kap. 1 § äktenskapsbalken skall rätten förordna om bodelningsförrättare på ansökan efter make, i detta fall sambo. En bodelningsförrättare gör en bouppteckning och fördelar sedan egendomen mellan parterna.

Har din fd sambo fortfarande inte valt att flytta ut efter att bodelning har gjorts kan ansökan om exekutionstitel göras hos kronofogdemyndigheten. I lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning behandlas tre former av summarisk process. Här blir den vanliga handräckningen tillämplig i enlighet med 3 § då det gäller att få tidigare nyttjanderättshavare att flytta. I enlighet med 1 § kan kronofogdemyndigheten utfärda exekutionstitel, vilken enligt 3 kap. 1 § utsökningsbalken kan användas så som grund för verkställighet. Ansökan om vanlig handräckning kan göras via blankett som finns på kronofogdemyndighetens hemsida. En verkställighet av avhysning följer regleringarna som återfinns i 16 kap. utsökningsbalken och sköts av kronofogdemyndigheten i det fall de väljer att bifalla ansökan om vanlig handräckning.

Isabella WidjestrandRådgivare