Få faktura betald då bolag avvecklats

Hej. Jag har under en månads tid utfört reklam översättningar (polska till svenska) till en ung man som försökt att starta ett nytt företag. Då både jag och han är nya på marknaden, och han visste inte exakt hur mycket arbete jag skulle få föreslog jag, för att vara snäll, att vi kan se hur månaden ser ut och komma överens om antigen timpris eller fasta månadsbetalningar i framtiden. Månaden har gått. Jag har fått 9 översättningar som tog ca 30 minuter genomsnitt var. Jag skrev till mannen att nu får vi bestämma något om betalningen. Jag sade att jag kan fakturera honom 250kr netto per timme (rabatterat) eller så tar vi en fast månadssumma oavsett mängd översättningar. Efter många bortförklaringar så sade han att nu ska han avveckla företaget då det har inte gått bra och han erbjuder mig 800 kr till mitt Revolut konto (han påstår sig inte ha något svenskt konto) och säger att han inte behöver någon faktura längre. Jag sade att jag kan ta emot 1125 kr isf. Då motbudade han med 850 och sedan 900 och sade att 'nu är han snäll' . Han påstår att han kan ju inte veta hur lång tid jag satt med översättningarna egentligen. Hur gör jag nu? Det är inte några stora summor vi pratar om men jag vill verkligen inte släppa detta, en princip sak. Kan jag skicka en faktura på den summan jag begär och kräva in den om han inte betalar? Eller har jag gjort helt fel som litade på honom i början? Är det kört nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Det är alltid en risk att utföra arbete innan man har de exakta avtalsvillkoren bestämda. Jag skulle därför rekommendera att ifall du utför liknande arbete i framtiden, se till att du har ett skriftligt och signerat avtal innan något arbete påbörjas.

I din rådande situation så finns såklart lite svårigheter. Att det finns ett muntligt avtal går det att utgå från. Dock eftersom det inte var bestämt vad betalningen skulle vara innan arbetet så är det svårt att säga vad du skulle ha rätt till. Hade man därför tagit det till domstol så skulle domstolen antagligen kolla på vad som antas vara en skälig betalning för sådant arbete genom jämförelse med vad som är vanligt inom branchen.

Det är dock viktigt att tänka på att det är en skillnad mellan att vara uppdragstagare och anställd. Eftersom det du gjort är att sälja en tjänst så har du rätt att sätta priset för dina tjänster. Dock eftersom detta handlar om ett avtal som är oklart, så skulle det rimligen landa i vad jag sa ovan om vad som anses skäligt.

Domstol:

Det finns därmed olika vägar. Du kan antingen direkt skicka en stämningsansökan till domstol där du stämmer motparten på summan denne är skyldig att betala. Dock eftersom det rör en mindre summa pengar så blir det ett "småmål" enligt 1 kap 3d§ rättegångsbalken. Dock kostar en sådan ansökan i sig 900kr. Dock ifall du vinner målet så är motparten skyldig att stå för den kostnaden. Det går att läsa mer om det här.

Kronofodgen:

Du skulle också kunna ansöka om betalningsföreläggning från kronofodgen, där du kan kräva att få betalt. Du kan läsa mer om det här.

Faktura:

Du skulle också kunna skicka fakturan och se ifall den blir betald och ifall den inte blir betald vända dig till kronofodgen eller domstol.

Problem som skulle kunna uppstå:

Det svåra med hela situationen är att betalningen och summan inte var bestämd på förhand, vilket innebär att det kan uppstå "rättsligt bråk" om vad betalningen ska vara, vilket kan kosta både tid och pengar.

Vidare är det så att bolaget avvecklas och beroende på vilken form företaget hade så kan det påverka möjligheterna att få betalt. Eftersom skulden riktar sig mot bolaget. Är det ett handelsbolag eller enskilt bolag är det så att den enskilde personen är personligt skyldig för skulderna bolaget har, är det dock ett aktiebolag så är den enskilde personen inte ansvarig för bolagets skulder.

Avslutning:

Jag hoppas detta ger dig lite olika alternativ för hur du kan hantera situationen. Konflikter som dessa kan ge en del huvudvärk, men jag hoppas det löser sig. För att slippa liknande problem i framtiden och framförallt för att ditt arbete inte blir utnyttjat, se till att ha tydliga avtal och villkor innan påbörjat arbete.

Hoppas detta svarar på din fråga.

//Mvh

Linus NilssonRådgivare