F.d. pojkvän har tvingat till sig pengar

Hej! För att göra en lång historia kort, så har mitt ex tvingat mig att överföra 20 000 kr från mig till han konto. Genom hot att slå sönder mig samt andra hot. Han har sedan gått in på min mobil och skrivit till sig själv från min mobil att han har fått pengarna av mig, vilket tyder på att jag har gett dom frivilligt till han. Vilket jag absolut inte har gjort. Finns det något jag kan göra? Är det ens värt att anmäla!? Med vänlig hälsning, Ellinor

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

När en person tvingar till sig pengar genom hot om våld "samt andra hot" gör personen sig skyldig till rån alternativt utpressning. Båda brotten är allvarliga brott och det är definitivt värt att polisanmäla. Det är svårt för mig att sia om hur domstolen skulle döma då det är upp till dem att bedöma de bevis som åklagaren tagit fram under utredningen, dock är min bedömning att allvarliga brott likt detta alltid bör polisanmälas.

Mikael JonassonRådgivare