Exemplarframställning av böcker för privat bruk

Jag har en mindre boksamling som jag skulle vilja digitalisera (skanna in), av två skäl:

- Analys, exv. av ordförråd eller teckenanvändning

- Säkerhetskopiering (backup)

Vad jag kan läsa mig till, så är det endast tillåtet att kopiera delar av "litterära verk i skriftlig form" (https://lagen.nu/1960:729#P12S1). Är det alltså inte tillåtet att skapa en säkerhetskopia av böcker för privat bruk?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline med din fråga.

Tillämpliga lagrum
Lagrum som är tillämpliga på din fråga hittar vi i Upphovsrättslagen (URL).

Exemplarframställning av litterära verk för privat bruk
Det är precis som du säger att vid exemplarframställning av litterära verk för privat bruk får man enbart framställa delar av boken, 12 § URL. En fullständig exemplarframställning av en bok är således en inskränkning av upphovsrätten, 2 § URL. Det enda fallet du får göra en sådan framställning av en bok är om boken inte är belastad med upphovsrätt, det vill säga om den har löpt ut. Detta inträffar sjuttio år efter upphovsmannens död, 43 § URL.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och du är mer än välkommen att höra av dig igen!

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare