Exempel på faktisk förvaltningsverksamhet

Hej. Jag undrar vad det finns för exempel på faktiskt förvaltningsverksamhet? Som jag förstår det så avser det sådan verksamhet som inte innefattar myndighetsutövning, men jag skulle behöva några specifika exempel på detta. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du mycket riktigt påstår så avses det med faktisk förvaltningsverksamhet det som faller utanför myndighetsutövning.

Faktisk förvaltningsverksamhet kan antingen utövas genom eller utan tvång mot den enskilde. Några exempel på faktisk förvaltningsverksamhet utan användande av tvång är tillhandahållande av sjukvård eller undervisning, statens eller kommunens byggande och underhållande av gator och vägar, samt exempelvis drivandet av järnvägar och andra kommunikationsinrättningar. Ett exempel på faktisk förvaltningsverksamhet som innefattar tvång är när man underkastar vårdbehövande personer tvångsvård.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen om du har några ytterligare frågor,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare